Indonesian Culinary Haven - Jajan Bareng di Festival Jajajan Bango 2019

Kelezatan Asli Lintas Generasi
Siapa yang suka jajan di sini?
I do!

Indonesia has been well-known for its amazing culinary.
Traditional food as well as beverages in Indonesia vary and can be pretty much found in every corner of this country.  Encompassing more than 17 thousands islands (yup, you read it correctly, more than 17.000 islands), different cultural background, geographical situation and specific vegetation as well as natural resources from that particular area.

It can be a bit overwhelming as the choices are more than abundant!

In Lampung, my home, for example.
We have Pindang Patin, Pempek or fish cake with sweet sour sauce or cuka, sambal seruit, tempoyak, keripik pisang, kue engkak, segubal, and so many more. Not to mention popular food like Bakso Sony, Pempek 123, siomay Edy, kripik pisang Suseno and Mie Lampung. I just realize I can't stop listing all those yummy food.

Well, considering this foodie culture of Indonesians, Kecap Bango or one of the leading manufactures of the sweet soy sauce, takes this opportunity to gather famous street food vendors from different corners of Indonesia in one big festival.

Festival Jajanan Bango 2019

The Festival was held in the parking lot of Squash Field, Bung Karno Sports Complex, Jakarta, from 15 - 17 March 2019.

In English, perhaps the best way of translating Jajajan is snacks, but usually we buy our jajanan in our favorite street food vendors or small corners in particular areas, traditional markets or malls. Most of the time, the places are way scattered here and there, even located in different provinces.

Then in this Festival, we have them all coming for us!
Yaaaay!
There are 83 vendors joining the event so you can imagine how delicious our trip here!
The field was 
I showed the complete list of the vendors here in my YouTube video.




If you want to know more, here's the complete list:


DISTRIK F

1. Nasi Goreng kebuli Apjay
2. Sate Klatak Pak Pong
3. Empal Gentong Mang Dharma
4. Rumah Palem
5. Bebek Sinjay
6. Dapur Bunda
7. Ayam Kampung Madu LB
8. Kambing Bakar Cairo Sambas
9. Nasi Jamblang Mang Dul
10. Nasi Pindang Kudus H. Ali
11. Soto Padang H.St. Mangkuto
12. Loka Padang
13. Suwe Ora Jamu
14. Warung Kebunku
15. Fit Lo-Kal
16. Pallubasa Ma'Daeng
17. Sop Kambing Dudung Roxy
18. Sop Buntut Cut Meutia
19. Bakmi Yamin Bakso Mang Memet
20. Lontong Balap Asli Pak Gendut

21. Gudeg B.Juminten
22. Mie Jowo Semar
23. Sate Kuah Pontianak
24. Sop Konro Karebosi
25. Pisang Goreng Madu Bu Nanik
26. Es Duren D'Cendes
27. Bakso Goreng Gajah ( Bagoja )
28. Pempek Nyo. Kamto
29. Telur Gulung By Warunk Exito
30. Martabak Kubang Hayuda
31. Es Pisang Ijo Pemuda
32. Kerak Telor Bang Sape'i
33. Otak Otak si Dia
34. Es Palu Butung Aurora
35. Seblak Jeletet Murni

DISTRIK J
36. SATE & TONGSENG PAK H.BUDI
37. Tengkleng Klewer Bu Edi Solo
38. Kwetiaw Sapi Antasari 72 Pontianak
39. Soto Betawi H. Ma'ruf Sejak 1940 Jakarta
40. PUTRI DAENG TATA Management Jakarta
41. Nasi Liwet Wongso Lemu Solo
42. Kupat Tahu Gempol Bandung
43. Mie Koclok Mas Edi Cirebon
44. Bubur Ayam Bunut Siliwangi Sukabumi
45. Tahu Tek Telor Cak Kahar Surabaya

DISTRIK B

46. Locarasa
47. Bubur Ase Asnah/Mpok Neh
48. Sate Kuah Haji Diding
49. Cungkring pak Jumat
50. Sate Padang Ajo Ramon
51. 5Ayam Madu Si Bangkong
52. Soto Roxy H.Darwasa sejak 1948
53. Sate Maranggi Tukang Masak
54. Nasi Goreng Kambing Kebon Sirih
55. Mie Aceh Seulawah
56. Sate Kikil Pasar Baru
57. Ayam Tangkap AR
58. Bu Nur Aini Rujak Cingur Sedati
59. Ayam Geprek Dabu-Dabu Lilang
60. Soto Mie Theresia
61. Ayam Taliwang Bersaudara
62. Bakso Boejangan
63. Regia Cwie Mie Malang
64. Kepala Manyung Bu Fat Semareng
65. Dapur Jawa Perawang
66. Ketoprak Ciragil
67. Bubur Ayam Spesial Pak Jono
68. KALEDO Sup Sum-Sum Kaki & iga sapi
69. Bebek Kaleyo
70. Bakso Atom
71. Sate kardjan BSD
72. Sop Janda
73. Soto Ambengan CAK NO
74. Lesehan Sate Rembige Lombok
75. Es Campur Pak Oyen Bandung
76. Cilok Madrasah
77. Ketan Durian ( Mbok Nean Cuk )
78. Kong Dji Coffee
79. Bollo Bola Ubi Kopong
80. Klappertaart Oma Ane
81. Cucur Super
82. Pempek Megaria
83. Asinan Betawi Hj.Sofy

That's A LOT of yummy food! 
I have to say I have tried at least a half of them at different point of time.
Some of those famous food vendors are located near my house in Rawamangun, Jakarta.
But some of them are not even in Jakarta!

Welcome to FJB 2019
We came on Sunday, the last day of the Festival and for sure it was already packed since the morning when they started at 11 AM.
We arrived at 12. 15 as we needed to look for a parking spot, which proved to be a big problem for us.


Nevertheless, after lining up and registering ourselves online for the free entry, we finally got inside. We went to special tent to see short stories about Kecap Bango and its contribution to the preservation of Indonesia's traditional culinary. For sure, Kecap Bango has been there for generations and my family loves it!.



After the tens, we finally arrived to the open area where the Festival was held and this is what we had!



FOOD COMA!



LOL.



As it was packed and everyone was pretty much craving for what they love, the line was super long! It was quite a disadvantage for us as it was hot, we were hungry, and we lined up for quite sometimes. But well, it was a special festival with some nostalgic food that I didn't want to miss so we did line up in many of those spots. I only managed to queue at 6 vendors and that took me around 1.5 hours only to line up and get my food ready. 


The main stage in the center.
I hope next Festival they will use better time management in order to avoid such long queues everywhere. Since I didn't get empty seats either, we took away most of the food and enjoyed them at home. Oh ya...Sariwangi , our famous Indonesian tea, was also the official tea of this Festival. And when you bought food at 5 or 10 booths, got the stamps for each booth and you could change that with free goodies as well!





Here are some of the photos I took during the festival.
Wanna know what food I managed to buy and try?
Here we go..

First I lined up at Mie Aceh Seulawah and bought a pack of delicious and spicy Mie Aceh.


Mie Aceh Seulawah

I like it because it comes with kerupuk and emping, as well as onion and pickles, which make it special.



It's sooo good and spicy! Love it!
 Then we lined up at Sate Padang Ajo Ramon.



The original Sate Padang Ajo Ramon

Very famous Padangnese Satay and it's super special because the sauce is specially made of beef broth, Indonesian traditional mixed spices, and rice flour.
I wrote the recipe of Sate Padang and tried making it in NYC as well! 
Check it out here Sate Padang - Padangnese Satay






More food we got here can be seen from these photos as well.

Like  Sate dan Tongseng Pak H. Budi Asli Solo!



Can you imagine the traditional Tongseng, or spicy beef stew, cooked traditionally using the charcoal? Even the smell is certainly different. More delicious!




And as they used special diner plates from Kecap Bango,  we saw many dishes here and there. The clean ones and the dirty ones as well.

This is before...

This is after...

All in all, I love the Festival and I guess I will be happy to come back next year.
There are many vendors which had long queues that I didn't manage to try.




Like this Sate Maranggifor example. Although I have tried the original ones years ago, I feel like trying it again here.


Some risoles, bakso and ketimus for you to try!





We need to come earlier and obviously more prepared as well.
My kids were complaining because they were tired after our morning jogging before coming down here.



And for sure, I have more YouTube videos from this festival :).
Check this one out!





So, what do you think about the festival?
Do you like coming and joining a food festival like this?
Any particular Indonesian food that you enjoy?

See you at Festival Jajanan Bango 2020!



48 comments:

  1. Yuhuuuu...telat aku dengan festival ini, kalau tahu, pasti akuh akan ke GBK. Secara ya cyin, eikeh penggemar berat kecap Bango yang sedap itu. Dan di festival ini, semua jajanan menggunakan kecap Bango, wah, pasti cucoklah rasanya, hehehe...


    Aku ingn nyicip Nasi Pindang Kudus, Sop Buntut, mie, dan sate padang

    ReplyDelete
  2. Mba In, mantab list makanannya sampe ditulis bo :) aku ya kepengen juga sayang pas di Bandung ga dtang lalu menyesal hehehe

    ReplyDelete
  3. huaaa jadi ngiler nih lihat mie aceh dan tongsengnya.
    Bango emang mantap ya mbak, anak-anakku itu tahu lho kalau misalnya makan kecap dan itu bukan bango, mereka akan komentar kalau rasanya beda. Kalau saya malah nggak bisa, bagi saya semuanya sama aja

    ReplyDelete
  4. nom nom nom nom enak banget siiihhhhh, kayanya seharian pun gabakal puas ya muter muter di FJB iniii. Makanannya menggiurkan semuaaaaaaa

    ReplyDelete
  5. Whoaaa banyak banget jajanannya, puas dong ya berlama2 di situ. Aku belom pernah datang ke festival jajanan bango nih. Padahal kabarnya ada di yogya juga.
    Cuma takut sama ramainya ��

    ReplyDelete
  6. Ngiler banget sama tongseng dan mie acehnya.. mie aceh seulawah tu ada di deket rumah kakak ipar benernya tapi belum pernah nyobain.. seru banget kyaknya event FJB ini..

    ReplyDelete
  7. Huaaa banyak bgt peserta festivalnya ya.. dicoba ngga MBA semuanya:D ?

    ReplyDelete
  8. Wah asyiknya kalo bisa datang ke festival kuliner ini, dari daftar menunya semua enak2 utk disantap..

    ReplyDelete
  9. Festival jajanan bango memang seru banget ya mba, banyak jajanan enak yang bisa dicoba. Sedih deh tahun ini ga dateng ke FJB. Semoga tahun depan bisa.

    ReplyDelete
  10. Alamaakkk menunya banyak bangettt pilihannya dan kelezatannya udah terjamin pulak. Pasti penasaran kalo ada yang terlewat nih..

    ReplyDelete
  11. ya ampuuun, menunya bisa bikin kalap itu mbaaak, aku udah ngences duluan bacanya. HEhehe. EMang kecap bango ini jadi andalan banget dalam memasak ya.

    ReplyDelete
  12. I cannot believe they have tons of food being sold and displayed! Food coma hahahaha

    ReplyDelete
  13. Wooooh ya besar banget mba, festival kulinernya.. kereen iiih.. btw sate maranggi tuh bisa enak banget yak.. kwkwkwkwk pasti pake kecap bango *ciyeeeellah*

    ReplyDelete
  14. Festival kulinernya gede ya dan bikin baper eh laper liat makanannya yang enak - enak

    ReplyDelete
  15. Mie Acehh favorit akuu �� aku juga kayaknya kalau ke festival jajanan gini bakal bawa pulang aja deh, meskipun sebenernya enak makan di tempat anget2. Tapi kebayang pasti bakal banyak orang di sana ��

    ReplyDelete
  16. Penasaran dengan sate padang Ajo Ramon. Sering mendengar tentang kelezatannya, bahkan di salah satu buku favorit saya juga ada cerita soal Sate Ajo Ramon ini. Looks yummy.

    ReplyDelete
  17. Menggiurkan sekaliii, kalau Daku bakal bingung mama bo, yang mana yang mau dimakan duluan enak-enak semuaaa

    ReplyDelete
  18. Ulalaaaa...buanyaaaak banget menunya dan semua ngantri ya mba? Haha... Mantab beneeeer...

    ReplyDelete
  19. Ngilernya masha Allah hehehe.
    Banyak banget kuliner yang bisa dicicipin, jadi ingat, hari ini ada festival kuliner di Surabaya, mau ke sana ah, ngiler gara-gara baca ini mba huhuhu

    ReplyDelete
  20. Wah ngilerrrr. Makanannya banyak banget & looks soooo yumm! Bakal naik berapa kilo nih kalo aku cobain banyak makanan di sana ya? xD

    ReplyDelete
  21. Huwaaa banyak sekali varian makanannya. Dan pastinya semua lezat, karena menggunakan kecap bango.
    Seandainya festival makanan ini ada di Bandung, waa...ikutan nyerbu, deh!

    ReplyDelete
  22. Aku nyeseeeeel se nyesel nyeselnya diajakin kesini ga mau, ternyata makananannya super lengkap dan eamng dicari yang paling terkenal jadi jaminan rasanya ya mba

    ReplyDelete
  23. Senangnya bisa menjadi bagian keseruan Festifal Bango ini ya, mba!

    Festival begini memang kudu dilestarikan dan dipromosikan karena penikmat dan penjajanya juga pasti dong ada yang sudah lintas generasi ya.

    Yup, harus selalu dipromosikan agar tidak punah!

    ReplyDelete
  24. We think festival jananan bango is one of our favorite event. Cz we can try any food froom another district without we have to go to there. Very love it

    ReplyDelete
  25. Beberapa tahun yang lalu, Jajanan Kecap Bango mampir juga di Kediri mam. Asyik banget deh, sayang tahun ini gak mampir. Padahal pengen banget ngicip kuliner yang lengkap di satu tempat lagi dan nostalgia

    ReplyDelete
  26. Bikin lapar nih mbak lihat gambar makanan... Apalagi ditambah list daftar makanan yang begitu banyak... Heeemmm festival jajanan Bango ini memang diburu pecinta kuliner, bukan sekedar icip-icip tapi juga memborong habis dagangan yang ada di TKP... Buktinya piring yang tadinya bersih berakhir tragis... Menjadi setumpuk piring kotor yang tak tersisa makanan diatasnya... Artinya pembeli pun puas sementara pedagang bahagia hehehe

    ReplyDelete
  27. Senang banget kalau datang ke festival jajanan gini mba, biasanya khas makanan tiap daerah pada keluar semua, dan serunya penyajiannya dengan porsi yang pas, jadi gak bikin kenyang, kitapun siap pindah dari stan satu ke stan lainnya heheh

    ReplyDelete
  28. Jajanan Bango selalu terkenal dengan kuliner asli Indonesia yang selalu enak untuk di santap. Apalagi lontong balap itu enak banget mbak. Makanya semenjak itu, kecap di rumah berubah jadi Bango hehe, rumah ortu juga.

    ReplyDelete
  29. Kalo melihat festival jajanan Bango gini jadi ingat sama Pak Bondan deh mbak. Dan melihat mangkok dan piring yang licin tinggal sisa makanannya, kelihatan ya kelezatan kuliner yang disajikan di sana

    ReplyDelete
  30. Seandainya dekat mau banget datang ke FJB bisa icip-icip menu kuliner nusantara :D semoga ada juga acara FjB ini di kota saya

    ReplyDelete
  31. Sate itubada sate kuah yaa, kak Insav?
    Jadi penasaran...kuahnya pakai apakah?
    Kebayang lezatnya berburu makanan di FJB.

    ReplyDelete
  32. Wow puas banget itu jajannya, Mba. List jajanannya banyaaak. Piring bangonya gak boleh dibawa pulang ya? xixixi... festival kuliner tradisional ini salah satu cara mempertahankan warisan Indonesia ya.

    ReplyDelete
  33. Huwooowwww luar biasaa.. ada 83 jajanan bango di sana yang bisa dicoba. Aku kok pengen makan sate ayam jadinya ini

    ReplyDelete
  34. Ya ampun mba Indah itu mie aceh sama sate padang kayaknya endess banget yess,, duhh jasi laper pagi-pagi liat ini hehe.

    ReplyDelete
  35. Ya Allaaaah sampe sedih baca list kulinernya.. sedih karena gak ada di situ buat ikutan jajan kalap hahaaah.. semua kuliner terkenal ada di situ ya mba..

    ReplyDelete
  36. Waaah kita gak ketemu ya mbakl? Selisih sehari jajannya :D
    Aku hepi banget ke sana bisa makan yang enak2. Kalau acara kyk gtu enak rame2 sama keluarga atau teman jd bisa beli makanan beda2 dan sharing hehe

    ReplyDelete
  37. Lidah jadi bergoyang ini gegara liat segala macam menu yang menggiurkan wakkaka. Mba Indah ajak ajak aku mainn dong

    ReplyDelete
  38. Dan aku nyesel loh mba nggak datang disini. Padahal aku punya beberapa kuliner yang aku incer udah aku cobain :)

    ReplyDelete
  39. Yumm! I love Indonesian food especially bakso, daging dinding and ayam penyet!!!

    ReplyDelete
  40. And oh, did I mention my friend from Indonesia runs a bakso restaurant in my neck of the woods? I frequent her place almost every weekend!!! Yummmm!

    ReplyDelete
  41. Ya Allah Mama Boooo, aku baca daftar boothnya sambil mbayangin betapa kalau di sana aku bisa puaasss kulineran. Ngiler maksimal ini, apalagi liat foto-fotonya XD

    ReplyDelete
  42. Semua makanan yang di atas bikin mupeng mau coba
    Sayangnya Jajanan Bango ga ada ya di Surabaya? Atau saya yang kurang info?

    ReplyDelete
  43. Wah, jajananya banyak sangat. jadi kepengin deh ke sana kalau ada festival lagi.

    ReplyDelete
  44. Mbakkk foto2nya foodporn bangettt keren bikin ngiler aslii hahaha
    Luar biasa ini FJB udah konsisten pertahun bikin festival jajanan nusantara yg bener2 se nusantara beneran smua didatangin di tentantnya . Semoga tahun ini ada lg FJB di makassar

    ReplyDelete
  45. Akupun selalu suka ke FJB mbaaa.. food coma as always, hahaha. Tapi ngga kapok2. ��

    ReplyDelete
  46. Are you continually worried about paying the bills? Do you have problems and family situations? Are you burnt out? You may have an imbalance of energy in your Root Chakra. So get a root chakra jewelry from online website to balance everything in your life.

    ReplyDelete

Thanks for visiting My Purple World. I am delighted to have you all here :D....
If you like what you read, feel free follow this blog through the button on the right side of the blog and hope you can leave some comments too. Nevertheless, all comments with direct links will be deleted.

Terima kasih sudah mampir ke blog aku ya. Selamat menikmati dan semoga suka. Komentar akan sangat dihargai, tapi link hidup dan spam akan langsung saya hapus ya.

Happy Blogwalking and enjoy 😘