Dadar Gulung - Indonesian Pancake with Sweet Coconut Filling



Time for more Indonesian recipe here.
I know I should bring you something sweet and pink for the upcoming celebration of love. But, since nothing pink is within reach, I hope the yummy greeny pancakes a la Indonesian will do the trick.

Here come dadar gulung.
Or, if I can freely translate it, the Indonesian pancake with sweet coconut filling.

Sepertinya semua orang di Indonesia sudah pernah mencicipi, mendengar atau bahkan mungkin membuat sendiri dadar gulung. Cemilan yang satu ini memang enak. Perpaduan gula merah dan kelapa yang dibungkus dengan kulit pancake tipis dengan aroma pandan memang menggoda. Karena banyak yang menyukainya, tidak sulit untuk menjumpai penganan yang satu ini di berbagai toko maupun penjual kue, termasuk tukang kue keliling langganan kami di Lampung. Aaah, jadi kangen Kota Sepang :).


simple snack for your leisure time...

Bahan yang dibutuhkan relatif mudah didapat, termasuk untuk kami yang sedang tidak berada di tanah air. Cara membuatnya pun mudah lho. Kita coba sama-sama yuk.

Here are the ingredients needed:

For the pancake:

1 Egg
250 gr Flour
Milk or coconut oil for mixing. The original recipe uses coconut milk but I prefer milk for a lighter taste. 
Pandan essence - if desired.
Salt

For the filling:
Grated coconut
Palm sugar
Salt

Bahan untuk kulit pancakenya mudah  saja. Hanya tepung, telur, pewarna pandan dan susu atau santan. Resep yang asli menggunakan santan, namun saya lebih suka menggunakan susu untuk campuran adonan kulit dadarnya karena santan terlalu gurih. Untuk isi, kita hanya membutuhkan kelapa parut, gula merah dan sedikit garam.


love the sweet filling :)

How to cook:

First, we get the filling ready. Mix the grated coconut with crushed palm sugar. Put it in a pan, add some water and boil it slowly until everything is well mixed. Once ready, set it aside. 

For the pandan essence, you can definitely use the instant one. Otherwise, we can use the fresh pandan leaves. Soak the leaves in the water and squeeze the leaves to get the essence as well as its exquisite fragrance.

Then now we need to prepare for the pancakes. Mix egg, flour, milk/coconut milk and a pinch of salt like a regular pancake mix. After that, prepare it in a frying pan. Make it thin and wide enough to be filled with sweet coconut filling. 

Take one pancake, then put 1 spoonful of sweet coconut filling. Roll it and fold the right and left sides to the middle before neatly roll it to the end. And that's it, dadar gulung is ready.

So easy to make, right. And I guess we can make a little adjustment and turn the pancake pink as well.

Cara membuatnya pun mudah.
Pertama kita siapkan isinya dengan mencampurkan gula merah dan kelapa parut serta air. Didihkan di panci dengan api kecil hingga tercampur rata dan agak kering. Siapkan kulit pancake atau dadar gulung dengan mencampurkan tepung, telur, susu/santan dan sedikit garam, lalu masak di atas wajan anti lengket. Buat kulit dadar yang tipis namun tidak terlalu tipis sehingga tidak robek saat diisi nanti. Setelah siap, ambil satu kulit dadar, isi dengan sesendok campuran kelapa, lalu lipat dan gulung rapi. And voila, dadar gulung pun siap dinikmati :) 

Happy cooking :)

45 comments:

  1. I don't know what looks better the food, or the platter.

    We have two different types of crepes last weekend. One kind was filled with veggies, salami, and goat cheese. The other was filled with bananas and homemade chocolate syrup that I made with coconut sugar. The were both so good. The boys like the sweet kind better.

    ReplyDelete
    Replies
    1. your pancakes sound yuuum as well, Alissa ..this one is slightly different but as yummy as that :)

      Delete
  2. mba Indah, rajinnya...mau semangat masak juga ah..lagi ga semangat masak nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayooo mba semangat berkreasi di dapur..aku ingin mengenalkan resep Indonesia ke tingkat global ;)

      Delete
  3. Wah, kayaknya mudah banget....
    Hm.... ini cocok buat yang mau diet nih dengan porsi yang kecil-kecil tapi ngenyangin

    ReplyDelete
  4. belum pernah buat sendiri...

    isinya padet

    ReplyDelete
  5. Hua...aku suka banget dadar gulung isi kelapa gula merah.. Ini makanan kesukaanku Mba.. Pokoknya setiap makanan yang berbahan kelapa gula merah aku suka banget..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oya mba? Ayoo dong coba buat sendiri kalau begitu :)

      Delete
  6. Mbak, fotonya keren ..... sukaaa :)

    ReplyDelete
  7. I love the serving dish! So pretty and colorful! The pancakes look so sweet and scrumptious!

    ReplyDelete
  8. Pascal suka dadar gulung awalnya karena nonton film ninja hatori mbak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oya mba, di ninja hatori juga ada ya..aku baru ngeh hehehe

      Delete
  9. Aku sukanya dadar gulung isi coklat keju :D

    ReplyDelete
  10. These looks really interesting, and your serving dish is beautiful!!
    Hope you have a great week!!
    Karren

    ReplyDelete
  11. I love coconut so I need to give this recipe a try! It looks delicious!

    ReplyDelete
  12. These pancakes look super good with the coconut filling! Thank you for sharing the recipe!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hope you will enjoy it as much as I do, Ashleigh :)

      Delete
  13. Yummy, looks such an interesting recipe and guess what it was pancake day in the UK on Tuesday.. I am not kidding, there really is such a thing as pancake day!!! Will definitely try this.. and I LOOOOVE the platter, so gorgeous! Thank you for being such a fab co-host each week xxx

    ReplyDelete
    Replies
    1. this serving plate is one of my fave as well :)

      Delete
  14. I def will have to make these. Sounds & looks delicious. I'm a sucker for anything with coconut in it. Is the Pandan essence what makes the pancake green?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes, pandan essence is waht makes the pancake green :)

      Delete
  15. Sounds so tasty. Coconut.....mmmmmm. So nice to co-host with you at #OMHGWW, indah!

    ReplyDelete
  16. Sounds so tasty. Coconut.....mmmmmm. So nice to co-host with you at #OMHGWW, indah!

    ReplyDelete
  17. Mama Bo pinter masak. Kapan-kapan mau nyobain ah bikin dadar gulung seperti ini tapi isinya bukan kelapa. Cokelat anak-anak lebih suka kayaknya.

    ReplyDelete
  18. It's neat to see tasty Asian recipes shared. I've enjoyed getting to know you better through co-hosting the #OMHGWW together.

    Shellie
    www.thefabjourney.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Likewise, Shellie..it's great to get to know everyone through #OMHGWW :)

      Delete
  19. KENAPA PIRINGNYA TANTE IND LUCU LUCU BANGET SIH OMGGGGG *COLO

    ReplyDelete
    Replies
    1. pungky mah gagal fokus trus ih :-p

      Delete
    2. huahahahahahaaa...pungky mau piringnyaaa :)..properti buat motooo nih #winkwink :)

      Delete
    3. Mba Lid..Pungky mah gitu orangnyaa hehehehe

      Delete
  20. ya ampun mbak indah super sibuk aja masih rajin masak kue ya, aku skr udah agak males masak kue mbak hehehe pingin dadar gulung beli di warung

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini soalnya ngg bisa beli di warung di sini hehehe

      Delete

Soooo happy to have you all here :D....
Thanks for visiting my blog and feel free to comment but all direct links will be deleted.

Link hidup akan langsung saya hapus ya.

Enjoy!