Indonesia's s Presidency for United Nations Security Council - Open Debate on Protection of Civilians in Armed Conflicts


New York City was summery that day.
After having my shaum at 3 AM in the morning, we were getting ready for the D-Day.
Yes, Thursday, May 23rd, Indonesia was once again chairing the Open Debate at the UN Security Council. 
I put on one of my favorite batik outer from Sekar Kedaton.
It was red, white and blue.
How perfect as it reflects the colors of Indonesian flags,- red and white,- and blue representing the United Nations. What a coincidence!
Then we did the final check on draft statements, Chair's notes, possible scenarios, draft summaries and reports, and media materials.
All checked and done!
9 AM we were heading to the UN Headquarters and made the final preparation in the meeting room.
Then 9.50 AM, the Ministed for Foreign Affairs of Indonesia, H.E. Mrs. Retno Marsudi, and the UN Secretary-General, H.E. Mr. Antonio Gutteres joined us in the meeting room.
After a few courtesy talks and photo sessions, including with Ambassadors of Russia, Poland, and South Africa who were wearing their beautiful batik shirts and stolla, we all were ready to start.
Let the meeting begin..

***
Indonesia, the UN Security Council President for May 2019

Here's the first note on Indonesia's s Presidency at United Nations Security Council for the month of May 2019.

As I have mentioned in my previous post before and shared it at WW: Indonesia's Presidency for United Nations Security Council, Indonesia is continuing its presidency through Open Debate on Protection of Civilians during armed conflict. the debate was taken place in May 23rd, 2019, in UN Headquarters in New York City. Beside that, we have series of side event and other meetings as well during this month, including consultation on Middle East issue.

United Nations Security Council
Some of NYC and Jakarta team for this Open Debate

This Open Debate was an integrated part of main events under the Council Presidency of Indonesia in May 2019 with a particular theme of “Investing in Peace”. As you can see, we had our signature event on Peacekeeping in the beginning of May. We also had photo exhibition on Investing in Peace during our signature event.


The meeting was also convened to mark the 20th anniversary of the UN Security Council seizing the Protection of Civilians in Armed Conflict as an item on its agenda and the 70th anniversary of the 1949 Geneva Conventions on international humanitarian law. It is indeed on of the important issues being discussed in the august Hall.

After the meeting..

The Open Debate was chaired by Minister Marsudi as the President of the Council in May 2019 and attended by around [80 UN member countries]. Among the prominent briefers are the UN Secretary-General who presented the annual report on PoC. President of ICRC, Peter Maurer, as well as CIVIC’s Executive Director, Federico Borello.

before the meeting..

The Report of the Secretary-General has identified numerous achievements during the last 20 years. Nevertheless, a lot of challenges in the protection of civilians recently are quite daunting. Numbers of civilian casualties from numerous conflicts in many corners of the world are steadily increasing. This is obviously a bleak picture for all of us.

In that context, Minister Marsudi urged international community to intensify their efforts in protecting civilians. “[We] must identify ways and means to make further progress in saving life. …We should focus on the people”, explained Minister Marsudi further.


Batik beautifully worn by my Minister and Ambassadors. Left to right: Permanent Representatives  of Indonesia, Poland, Indonesian Foreign Minister, and the Permanent Representatives of Russian Federation and South Africa.

This Open Debate reaffirms Indonesia’s support to strengthen international partnership in advancing the promotion of human rights, in particular civilians in armed conflict. Indonesia has been contributed through its active role in various international forum and technical assistance to various countries in the promotion of good governance issue.

During her speech in national capacity,  Minister Marsudi stressed the importance of community empowerment as the key element to strengthen national capacity in protecting civilians. It is important as members of the community are the first to  Participation from local community in the design and implementation of the civilians protection programs is needed to ensure that the tailor-made programs meet the needs of the affected communities.

In conclusions, the issue of protection of civilians in armed conflict is multidimensional in nature. In this regard, Minister Marsudi strongly suggested what further actions to take in countering those challenges. First, the need to strengthen national capacity of the State concerned. Second, the importance of ensuring effective implementation and compliance. And third, the importance of affirming women’s role and contribution as the agent of peace and security.


Again I was indeed very privileged  to be part of the team for the preparation and the conduct of this Open Debate. And may we all live in a better and more peaceful world. Amen.






43 comments:

  1. BAngga deh saya lihat foto-fotonya. Dan yang paling membanggakan adalah karena pada pakai batik. Makin mendunia deh batik Indonesia

    ReplyDelete
  2. I wish to see you wearing purple this time, hihi maybe next post and next event ya mbak, sehat2 ya take care

    ReplyDelete
  3. Mba, aku salah fokus nih sama dindingnya. Kok bagus amat yaaa itu lukisan kan? Duh, kalau aku masuk ruangan meeting itu, bakalan liatin dindingnya terus kali ya :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi gak konsen dong sidangnya ini, bawa nama negara loh hihihi kabuuuuuur.
      Batik dan mbak Indah udah identik banget sekaligus mengenalkan wastra Indonesia di luar negeri ya mbak

      Delete
    2. sama, aku juga tersepona sama lukisan dindingnya. ditambah motif batik yg cakep2 jadi tambah tersepona lagi :)

      Delete
  4. Ohya selamat utk seluruh tim atas terpilihnya Indonesia ya mba.. Dan aku turut bangga ketika membaca berita sebagian besar peserta menggunakan batik untuk memberi dukungan terhadap Indonesia! Salut..

    ReplyDelete
  5. Peran PBB tetap dibutuhkan bagi perdamaian dunia. Perang yang terjadi di belahan dunia hanya menimbulkan kesengsaraan bagi warga sipil. Debat terbuka itu semoga bermanfaat dan menemukan solusi yang terbaik bagi korban perang. Alangkah indahnya jika dunia selalu damai.

    ReplyDelete
  6. Mba Indah keren banget sihhhhh bangga banget akuh jadi warga Indonesia. Btw kok kece banget sih latar belakang fotonya penuh seni gitu.

    ReplyDelete
  7. Mbak Indah mantap ya, bisa foto dengan orang-orang hebat ya. Semoga terus diberi kebahagiaan dalam menjalankan tugas dan tanggung jawab. Btw batik selalu di hati dan ukiran/lukisan di dinding itu mantap banget, walaupun enggak ngerti maksud lukisannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga jadi pengen rasanya hehe
      Apalagi pakai Batik bisa jadi kebanggaan tersendiri sebagai bangsa Indonesia.

      Delete
  8. Masya Allah, so proud of you Kak... you do the best in every moment, stayed productive even you're fasting yesterday. And I do love your outfit, so gorgeous!!! ^^

    ReplyDelete
  9. Aku ikut bangga waktu nonton berita tentang terpilihnya Indonesia menjadi anggota Dewan Keamanan PBB selama bulan Mei 2019. Berharap banget bisa ada keputusan terbaik untuk perdamaian di kawasan Timur Tengah.

    Aku salah fokus lihat Mini Me nya mba Indah yamg kostumnya batik juga, yeaaayyy

    ReplyDelete
  10. Beneran bangga budaya bangsa seperti batik bs go internasional dan dipakai dalam momen resmi spt ini..

    ReplyDelete
  11. Penasaran banget, kak...kalau tema besarnya mengenai perdamaian, apakah berlangsung secara alot?
    Hihi...yang kebayang di benakku, kaya anggota MPR DPR kita kalau lagi discuss mengenai penetapan Undang-Undang, misalnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAru setelah aku amati, kak Insav bener-bener pakai batik outer yaa...
      Aku ga yakin karena motifnya gak kaya batik Jawa pada umumnya.
      Ini modern banget.

      Delete
  12. Alhamdulillah senang sekali membaca laporan pandangan mata mbak Indah. Selalu saja menarik untuk disimak. Dan bangga banget karena Indonesia itu khas banget batiknya ya. Keren lah pokoknya mah

    ReplyDelete
  13. Bangga sama kak Indah. Buat saya, semua yang membanggakan Indonesia selalu layak mendapatkan apresiasi. terimaksih untuk selalu memberitahu bahwa ada hal baik dari Indonesia ya mbak :)

    ReplyDelete
  14. Senengnya liat delegasi Indonesia dengan bangga pakai batik, sementara yang lain berjas2 gtu hehe :D
    Semoga hasil pertemuannya membawa kebaikan di dunia, khususnya utk lbh mensejahterakan kaum perempuan dan juga perlindungan hak2 kemanusiaan ya mbak

    ReplyDelete
  15. Senang karena puasa Mama Bo tetap produktif bahkan menurut saya ini pekerjaan berat sebagai diploma
    Tiap hari dengar bahasa asing itu sungguh bikin kerja keras si otak

    ReplyDelete
  16. bangga luar biasa pada apresiasi orang asing buat bangsa kita. Ini sekaligus juga jadi tamparan semoga kita lebih menyukai budaya dan tradisi khas asli Indonesia, mosok kalah cinta ye ga hehe

    ReplyDelete
  17. Sedih juga ya kalau warga sipil terkena imbas dari pertempuran yang sedang terjadi di negara2 berkonflik. Memang butuh effort khusus dan konsisten perlindungan terhadap keselamat jiwa mereka.

    ReplyDelete
  18. Bangga sekali melihat apresiasi orang asing terhadap Indonesia. Jadi semakin bangga menjadi orang Indonesia :)

    ReplyDelete
  19. Wah pada pakai batik. Aq suka lihat corak batik. Tumben mbak indah gak pakai ungu hehe

    ReplyDelete
  20. Wohooo pada pakai batik semua ternyata. Kece banget. Terlihat modis cantik dan ganteng-ganteng.

    ReplyDelete
  21. Proud to be Indonesian... Karena Indonesia emang kerenn..

    ReplyDelete
  22. Ini viral banget pas sama2 pakai batik. Ini menunjukkan Indonesia emang keren dan memiliki kekayaan yang luar biasa

    ReplyDelete
  23. Aaamiiin luar biasa kiprah Indonesia di mata dunia internasional ya mba
    --bukanbocahbiasa(dot)com--

    ReplyDelete
  24. Barakallah mba ikut bangga aku Aja deh Dan smoga sukses ya,, seneng bngt pastinya mba indah punya pngalaman yg beda

    ReplyDelete
  25. Oh ini yang sempet viral kemaren ya, yang perwakilan dari beberapa negara memakai kemeja batik karena saat itu pas batik day di Indonesia, bener gak? Hehehe ternyata mbak indah disana ya

    ReplyDelete
  26. Mbak, setelah open debat gini tahap berikutnya nanti apalagi? aq penasaran cara kerjanya dewan keamanan PBB itu seperti apa. Ditunggu cerita selanjutnya ya

    ReplyDelete
  27. Mama Bo keren banget siiih. Turut bangga akuu. Itu mini me ikut terus yaa kemana-mana.

    ReplyDelete
  28. Keren mbak Indah, kalau mengikuti perjalananmu di blog dan social media bikin iri karena pengen juga kesana. Tapi aku selalu bangga dengan orang Indonesia, karena bisa menularkan batik juga ke negara lain.

    ReplyDelete
  29. So proud of you Mba! Ceritain terus ya pengalaman selama di sana. Ini bisa jadi motivasi buat wanita-wanita Indonesia

    ReplyDelete
  30. Tema debatnya hangat banget ya. You played an important role there

    ReplyDelete
  31. Ikut bangga untuk semua. Semoga Indonesia jadi makin berjaya apalagi batik udah banyak yang pakai kan di pertemuan resmi oleh warga negara lain

    ReplyDelete
  32. Bangga Indonesia bisa jadi bagian dari Badan Keamanan Dunia. Semoga perdamaian di dunia dan di Indonesia bisa terpelihara dengan baik ya, Mbak

    ReplyDelete
  33. Mbak Indah kalau org kemenlu yg dinas di luar negeri ikutan kalender merahnya org Indonesia gak? Kyk skrng ini misalnya pas Idul Fitri gtu? Apa ikut liburan atau pelayanannya tetep ada #kukepoh hehe

    ReplyDelete
  34. Bangga dong sebagai warga Indonesia, bisa menyaksikan batik menjadi baju yang dikenakan oleh para pemimpin dunia pada saat istimewa seperti ini

    ReplyDelete
  35. Some important things going on in that room. I love the artwork on the walls!

    ReplyDelete
  36. Belum membayangkan debat skala internasional seperti apa ya?

    Btw, ikut terpesona dengan background foto. Juga Baju batik yang dikenakan di event dunia spt debat di PBB

    ReplyDelete
  37. Hebat mb...bisa ikut event internasional.. Bangga pastinya..

    ReplyDelete
  38. Aku belum pernah berkesempatan ikut even Internasional. Wah, pasti jadi moment yang tidak terlupakan ya

    ReplyDelete
  39. Tiap kali baca tulisan Mbak Indah, aku seneng banget dan langsung cerita ke adikku yg masih SMA. Dia tertarik ingin kuliah jurusan HI tapi bingung karena di keluargaku gak ada yg jadi diplomat ��.

    Dengan membaca berbagai tulisan Mbak Indah, adikku setidaknya dapat insight baru.

    Maaf komenku OOT ya.

    ReplyDelete

Thanks for visiting My Purple World. I am delighted to have you all here :D....
If you like what you read, feel free follow this blog through the button on the right side of the blog and hope you can leave some comments too. Nevertheless, all comments with direct links will be deleted.

Terima kasih sudah mampir ke blog aku ya. Selamat menikmati dan semoga suka. Komentar akan sangat dihargai, tapi link hidup dan spam akan langsung saya hapus ya.

Happy Blogwalking and enjoy 😘