Corona Virus and How to Tell the Kids about it

Work From Home and School From Home Week #2.

How is everyone surviving?

We certainly have to listen to the authorities, come to our senses and try to cut the spread of Corona Virus or COVID - 19 by staying at home and practicing social distancing, as well as trying to keep our immune system strong and healthy. In Indonesia, the number of the confirmed case is still rising but I applaud the government to work faster in dealing with it. Wish us luck! We have learnt a lot from China as well as Italy and other places which are fighting the same fight. Let's cut the transmission chain and flatten the curve!

Meanwhile, for the last week and another week to go, my kids are regularly supplied with materials and exercises as well assignments by their teachers. Regardless of the joy of staying at home with gadgets around and non-stop wifi, the kids do miss their schools, especially their friends. They sometimes ask me and quarrel why they cannot have their friends come over to the hour or work on their group project of making movies. They have been assigned to make one but since the pandemic, they are strongly advised to stay at home and avoid the crowds. So it is suspended for a while.




But kids are kids. 
No matter how comfortable the home is, they do miss going outside.
Well, we the parents also miss those rituals of going out like dining out, going out for groceries, walking around in the park, going out to the movies, play dating with their cousins, hitting the beach and so many more. We need to explain to them why those simple things can not be done now, not until the cure for COVID - 19 is found and we all can be free from it.

I have found a very helpful e-book about Corona Virus called COVIBOOK that you can download for free at https://www.mindheart.co/descargables
Have you seen or read this before?




It is distributed in many Whatsapp group and I have visited the Instagram account of the author, Manuela Molina at @mindheart.kids (https://www.instagram.com/mindheart.kids)  to say thank you personally for preparing this book and asking for here permission to write about it in my blog. 



She has written this simple, pictorial book about COVID - 19 that is very child-friends. I guess it will help us explain the situation we are facing now the kids easier. It also asks the kids to take simple steps such as washing their hands and stay at home in order to help stopping the virus. It is also calming as it says that the parents and adults taking care of them will take good care of them. Go check it out yourself. 


In Bahasa Indonesia

She has many versions of the e-book, from Spanish to English, from Polish to German, Portuguese, French, Russian, Turkish, Greek, Serbian, Croatian, Hebrew, Danish, and Bahasa Indonesia! Very handy indeed!

I sincerely hope you can benefit from this lovely e-book and it will help the kids to understand and take necessary actions to help us fight this virus!

Stay healthy and happy, wherever you are!



26 comments:

  1. semoga pandemi ini segera berlalu ya mbak agar aktifitas kembali normal dan perekonomian kembali membaik :) amin

    ReplyDelete
  2. Aku alhamdulilah juga sebisa mungkin dan sesering mungkin ngasih anakku pengertian kenapa di rumah dan harus ekstra jaga kebersihan karena Corona ini. Semoga pandemi nya segera berakhir ya aamiin

    ReplyDelete
  3. Jujur aja nih, sebenernya udah matgay bangeettt kudu karantina mandiri seperti sekarang.
    Duh, lihat akun IG mall, hasrat window shoppingku meronta-ronta! ehehehehe
    Tapiii demi kebaikan bersama, ya sudahlah ditahaaaaannnn dulu aja 🙂
    Ini artikel yg menarik bgt untuk di-share ke anak2 yaaa

    ReplyDelete
  4. Puji Tuhan anak2ku ngerti dan TAAT untuk tetap di dalam rumah, walaupun banyak anak kecil dekat rumah yang lari2an bermain sama anak2 yang lain.
    Semoga kasus ini cepat berlalu ya, mbak :)

    ReplyDelete
  5. Sedih kalau dimana mana pemberitaan ini, jadi parno sendiri kalau mau keluar apalagi meriksain anak ke rumkit. Hiks. Semoga usaha untuk bersih bisa jadi ikhtiar terjauhi dari marabahaya corona ini. Semoga dalam lindungan-Nya selalu. Aamiin

    ReplyDelete
  6. Aku pakai gambar itu juga ngenalin soal Corona ini sama keponakan yang kecil. Mari kita sama-sama lawan virus ini dengan melakukan kegiatan di rumah saja

    ReplyDelete
  7. Untuk saya yang dasarnya emang hobi rebahan dan jarang keluar rumah, berdiam di rumah adalah hal yang mudah. But for the children, stay at home all the time is certainly not an easy thing.

    ReplyDelete
  8. Anak2ku juga sama mbaaak, nanya2 terus kapan bisa sekolah lagi.
    Kayaknya udah mulai bosan di rumah dan pengen ketemu sama teman2nya.
    Emang harus dikasih pengertian pelan2 yaaah.

    Semoga kita semua sekeluarga sehat2 terus yaaah

    ReplyDelete
  9. Wah dari penjelasan ini saya mengerti banget mbak apalagi dalam penggunaan hand sanitizer. Semoga wabah di Indonesia segera berlalu ya mbak.

    ReplyDelete
  10. Pertama lihat covibook ini di instagram storiesnya punya Mona Ratuliu.
    Anak-anak juga perlu tahu apa virus corona itu lebih jauh, supaya mereka bisa lebih aware dan antisipasi mandiri.

    ReplyDelete
  11. Waahh harus baca juga nih ya Mbak, ebooknya. Ada versi Indo nya, jadi bisa lebih cepat masuk di otak *ehh.

    Semoga virus ini segera enyaahh, pergi, menghilang selamanya.

    ReplyDelete
  12. Memberi informasi pada anak memang harus dengan gambar yang menarik ya, Mbak. Supaya mereka lebih mudah memahaminya.
    Semoga pandemi ini bisa segera berakhir. Aamiin

    ReplyDelete
  13. Oiyaa...kak Indah?
    There's so many version of Corona Virus for children's knowledge yaa...
    Aku suka punya kak Watiek Ideo juga...lucu dan mudah dipahami anak-anak.

    ReplyDelete
  14. Iya bener banget, anak2 lebih paham jika dijelaskan dengan gambar. Soalnya ga ngebosenin ��

    ReplyDelete
  15. Lebih menjaga kesehatan diri dan keluarga ya mbak semoga di mulai dari diri sendiri bisa membantu menghentikan virus

    ReplyDelete
  16. Iya Mbak namanya anak-anak tetap saja ingin keluar rumah dan main atau berteman. Anak saya pas dikasih tahu ada tambahan libur lagi, dia langsung mengeluh tidak suka. Dia mau sekolah saja katanya.

    ReplyDelete
  17. Aku juga ngedongengin anak2 tentang corona ini, mbak, syukurlah anakku yang udah sekolah bisa lebih paham dan nurut kalo ga dibolein keluar2 hehehe

    ReplyDelete
  18. Anak-anak aku jelasin kalau tentang ciri2 kalau kena Corona yang gampang aja kyk batuk, agak sesak, lemes gtu.
    Untungnya juga sekarang udah ada ebook dan video yang gampang dimerngerti soal corona jd mereka belajar dari sana sih. Sama diajarin gmn cara jaga kesehatan gtu.

    ReplyDelete
  19. Betu banget Kak. Kemarin temen saya berbagi ebook tentang corona juga untuk anak. Biar bisa buat mendongeng katanya.

    ReplyDelete
  20. Anakku malah mudah memahami dan langsung ikut aware juga mba jaga dari penyebaran Covid. Papaku yang agak susah buat dibilangin. Hiks. Tapi ya perlahan deh

    ReplyDelete
  21. Ilustrasinya mudah dipahami banget mam. Sedih rasanya ada wabah ini. Tapi sepertinya ilustrasi ini ga hanya cocok untuk anak-anak ya, karena masih banyak orang dewasa bahkan tua yang masih bingung dengan Covid-19. Thanks mam sharingnya. Keep healthy and happy.

    ReplyDelete
  22. Lumayan repot nih suamiku work from home. Tapi demi tercapainya tujuan mengatasi Covid19 dan memutus penyebaran Corona ini, dia bener2 berusaha. Semoga semua orang bias lancer WFH-nya. Semangat!

    ReplyDelete
  23. Nah, dengan cara seperti ini anak-anak bisa diberikan pemahaman ya betapa pentingnya kebersihan diri untuk menanggulangi Corona. Soalnya mereka nih potensial menjadi carrier loh, lasak kesana kemari.

    ReplyDelete
  24. Iya, edukasi ke anak harus banget nih dan harus bisa bikin mereka ngerti.

    ReplyDelete
  25. Dampak adanya Corona bisa mengajarkan kita untuk rajin mencuci tangan ya kak. Semoga Corona segera berlalu. aamiin.

    ReplyDelete
  26. My kids are old enough to understand. My poor nephew is only a Kindergartener. He hates that he can't see his best friend. My sister is pregnant AGAIN (her 5th) finally a girl. My nephew couldn't understand why he couldn't go to the hospital with his Mom to get the ultrasound. #safetyfirst In my family Isaak the almost 12 year old is having the most problems. He's social. My other one could hide and read all day long.

    ReplyDelete

Thanks for visiting My Purple World. I am delighted to have you all here :D....
If you like what you read, feel free follow this blog through the button on the right side of the blog and hope you can leave some comments too. Nevertheless, all comments with direct links will be deleted.

Terima kasih sudah mampir ke blog aku ya. Selamat menikmati dan semoga suka. Komentar akan sangat dihargai, tapi link hidup dan spam akan langsung saya hapus ya.

Happy Blogwalking and enjoy 😘