Indonesian Yellow Rice - Nasi kuning

Nasi kuning, anyone?
Hello, Everyone!
What a joyful month!
December is super special for ma petite famille. 
Remember when I said I have three birthdays and 1 anniversary this month? 
Yuuup...
Four precious moments to celebrate with my loved ones and I surely don't wanna miss the opportunity to make those special times 'special'. 
Including by preparing some special dishes :).  

I decided to republish this post, one of my favorite recipes for special times including holiday season like now,  as I would love to make sure everyone tries Nasi Kuning.


Di bulan Desember yang ceria, keluarga kecil kami memang dilimpahi banyak kebahagiaan dan nikmat yang harus senantiasa disyukuri. Walaupun tidak heboh dengan perayaan, tapi saya selalu mencoba menyiapkan makanan spesial untuk hari yang istimewa. Kali ini, saya coba membuat nasi kuning :).

In Indonesia, we have a tradition of preparing nasi tumpeng or cone-shaped rice made of Nasi Uduk or Nasi Kuning. Usually, it is garnished with so many additional yummy plates of fried chicken, potato fritters, fried eggs, fried noodles, beef floss, or even sambel goreng tempe, which recipe I have shared here before. But of course, it doesn't have to be that complete.

We recently have a welcoming dinner at the Mission for the UN Secretary-General Designate, H.E. Mr. Antonio Gutterres, with Nasi Kuning komplit as the main course.



Perhaps, you like to try something different this holiday season? It will definitely be perfect for your special day dinner as well.


So, are you ready to cook with me again?


some of the ingredients :)
Here are the ingredients:

Rice - 2 pounds 
Coconut milk - 3 cans or boxes 
Lemon grass - 4 pieces, cut and beaten
Dried bay leaves - 6 pieces or more, as desired  Turmeric powder - as needed
Garlic powder - as needed
Coriander powder - as needed
Chicken broth
Salt 

Bahan-bahannya standar dan mudah kaaan. 

Beras, santan, serai segar, daun salam, bubuk bawang putih, kunyit dan ketumbar (bumbu favorit saya nih :)), dan juga garam plus kaldu ayam. Nah, kaldu ayam ini modifikasi saya sendiri sih, supaya nasinya bisa lebih gurih walaupun tidak terlalu banyak santan. pas buat mereka yang mencoba mengurangi makanan berlemak tapi tetap menyukai makanan enak dan gurih #hmmsiapayaaa.

For garnish:


Eggs - beaten and fried

Green pepper - cut and shaped as desired
Tomatoes - cut and shaped as desired
Olives
Beef floss - you can easily buy the ready-to-eat package from Asian store
Fried onion - buy the packed on from Asian store, as well.

Untuk penghias nasi kuning kali ini, saya ambil yang praktis saja. Boleh kan :).

Ada telur dadar, abon, bawang goreng dan sayuran untuk hiasan. Prkatis hanyak telur daar saja yang perlu dimasak, yang lainnya beli hehehe :)

How to cook:

Clean the rice and put them in a big pan.  Add the coconut milk, chicken broth, turmeric, garlic and coriander powder as well as the salt, bay leaves and lemon grass. If the coconut milk and chicken broth appear to be inadequate, you can add water to make sure is not too dry. Mix it well, particularly the turmeric powder, and make sure it's evenly mixed and nicely turn the rice yellow. Slow cook it in low fire and occasionally stir it to avoid overcooking it. Once it's ready (all the liquid will be dried and the rice will be nicely damp and yellow), set it aside and prepare the steamer for the mixed rice. Steam it for approximately 20 minutes until the rice is well-cooked.

You can definitely use the rice cooker for this but I prefer preparing it separately like this for better result. 

Memasaknya gampang kan :). Tinggal memasukkan semua bahan yang dibutuhkan ke dalam panci besar, aduk hingga warna kuningnya merata  dan masak dengan api sedang. Saat santan dan air kaldu sudah hampir habis, lebih baik api dikecilkan, supaya bagian bawah tidak gosong. Jangan lupa sering-sering diaduk yaaa...supaya tidak gosong dan matangnya bisa merata. Selesai diaron (benar kan ya bahasanya diaron :)..kalau di keluarga kami, proses ini disebut mengaron. Hmmm..berarti kata dasarnya aron ya #abaikan :)), nasih ditanak dengan dandang terpisah yang sudah diisi air di bagian bawahnya. Masak hingga nasi tanak. Supaya tau sudah tanak atau belum, langsung dimakan saja :). Kalau ingin praktis memang bisa langsung menggunakan rice cooker. Tapi saya lebih suka dengan cara begini, supaya nasinya betul-betul tanak :).

For the garnish egg, beaten the eggs evenly and mix it with salt and garlic. Then fry it in a pan. In Indonesia we call it telur dadar. Usually, for nasi kuning or nasi uduk, we make the thin version of telur dadar, roll it and slice it thinly, like the one in my photo up there :).

Shape the rice in a plate and garnish it with eggs, beef floss, fried onion and veggies.
Feel free to create a lovely plate as desired.

Voilaaaa.. Your nasi kuning is ready now :). 

Bon appetite et happy holidaaay :)

50 comments:

  1. Aku kalau bikin nasi kuning, selalu kurang gurih :D
    Nanti nyontek resepmu ya.

    ReplyDelete
  2. Ah, sudah lama nggak bikin nasi kuning. Jadi mupeng gara-gara baca resep Mak Indah. :)

    ReplyDelete
  3. Huufftt.. Ribet juga ya bikin nasi kuning ini. Nasi putih aja belum bisa hehehe.. Tapi ternyata pakai santan ya mba nasi kuning itu.. Baru tau, jadi malas makan nasi kuning hihihii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheee...ngg ribet-ribet amaat kok kalau sudah biasa..

      Delete
  4. Duh, nasi kuning...
    Kalau acara riungan keluarga di Sukabumi, selalu disiapkan nasi kuning.
    Ribet juga bikinnya ya Mbak?

    Salam,

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. Depan rumahku ada tukang nasi kuning. emang Indonesia tercintah ini masakannya ruaarrrr biasa!

    ReplyDelete
  7. Platingnya tantik. Ada lope-lope warna hijaunya

    ReplyDelete
  8. selamat menikmatiii mba...fotonya baguus...

    ReplyDelete
  9. foto-fotonya cantiiik..biar jauh di luar negeri tetep bisa menikmati nasi kuning ya mbaa

    ReplyDelete
  10. Huiiii.. Dulu kalau mau makan nasi kuning harus nunggu acara kondangan atau tahlil dulu, sekarang kapan aja bisa ya Mama Bo hihihi

    ReplyDelete
  11. The meal you cooked looks delicious and the shaped flower from the rice gives it a special touch. I'll have to try this some time.

    ReplyDelete
  12. wah...nasi kuning nyeberang ke Amrik.. Pasti citarasanya enak dan gurih ya Mba karena dibuat dengan penuh rasa cinta.. tentunya cinta tanah air.. Kerennn...

    ReplyDelete
  13. waahh..nasi kuning, selalu menjadi teman sarapan pagi Mak!
    *kalo kesiangan bangun :v

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kalau begitu sering-sering kesiangan juga okee :)

      Delete
  14. Aku kenapa kalo bikin nasi kuning srlalu butek atasnya tapi kuning muda di bagian bawah ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kurang banyak kunyitnya mba ade..dan juga kurang diaduk sepertinya yaaa

      Delete
  15. This yellow rice sounds yummy and it reminds me of Sri Lankan Milk rice.In Sri Lanka,we cook milk rice (Rice with coconut milk) and the recipe is more similar to this except turmeric and chicken broth.It is interesting to find this recipe.I must give it a try and sure we will like the taste...

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's probably similar, Amila...we use coconut milk as well. Turmeric is added for the yellow rice while without it, we have Nasi Uduk :)

      Delete
  16. I like all the shapes. I think my kids would love this meal. They like rice a lot. They just aren't great about spice. That's the only hang up with some foods. Otherwise they aren't too picky of eaters.

    ReplyDelete
    Replies
    1. once it's well cooked, you won't feel the spices too much, Alissa..I hope one day Mica and Isaak can try this :)

      Delete
  17. kalo ada acara2 sakral selalu jadi menu utama

    ReplyDelete
  18. saya juga kebetulan suka banget sama makanan ini :)

    ReplyDelete
  19. Nasi favorit kalo dirumah ibu..ternyata disana ada sereh ya mak??^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada mbaaaa...lumayan banyak sereh :)..gampang carinya

      Delete
  20. nasi kuning juga yang disediakan di rumah kalau ada yang ulang tahun..
    jadi masak nasi kuning 3 kali atau digabung aja nih?

    ReplyDelete
  21. This does sound very delish! We do eat a lot of rices here and I think this would be a great one to add to the rotation. I also have 3 birthdays this month. It is such a busy time of the year for us both!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hope you enjoy all those parties and happy cooking, Theresa :)

      Delete
  22. This sounds absolutely amazing! Rice can be so bland sometimes, but your dish looks so yummy. Pinning for later as I would love to try it!

    ReplyDelete

Thanks for visiting My Purple World. I am delighted to have you all here :D....
If you like what you read, feel free follow this blog through the button on the right side of the blog and hope you can leave some comments too. Nevertheless, all comments with direct links will be deleted.

Terima kasih sudah mampir ke blog aku ya. Selamat menikmati dan semoga suka. Komentar akan sangat dihargai, tapi link hidup dan spam akan langsung saya hapus ya.

Happy Blogwalking and enjoy 😘